Συνεταιρισμοί στο χώρο της Ενημέρωσης

Μπορούν οι συνεταιρισμοί να αποτελέσουν βιώσιμη απάντηση στην κρίση των ΜΜΕ; Η κα Λαμπρινή Παπαδοπούλου, δημοσιογράφος και υποψήφια διδάκτωρ στο Πάντειο Πανεπιστήμιο απαντά πως οι εναλλακτικές ιδιοκτησιακές δομές διασφαλίζουν τη βιωσιμότητα του Μέσου και παράλληλα εξυπηρετούν τις ανάγκες των πολιτών. Οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις δείχνουν αντοχή απέναντι στην κρίση και μεγαλύτερα ποσοστά επιβίωσης.

Με τον όρο «Συνεταιριστικά Μέσα» ονομάζονται οι επιχειρήσεις οι οποίες ανήκουν στα μέλη τους ή στο κοινό τους και διοικούνται από αυτά. Στόχος τους είναι η εξασφάλιση αξιοπρεπούς απασχόλησης, αλλά και η προσφορά ενός ανεξάρτητου δημοσιογραφικού προϊόντος. Σύμφωνα με την κα Παπαδοπούλου παράδειγμα τέτοιο αποτελεί η γερμανική Die Tageszeitung, όταν 13.500 αναγνώστες έβαλαν 12,5 εκ. ευρώ χωρίς κανένα οικονομικό όφελος ζητώντας έναν ανεξάρτητο Τύπο. Στην Ελλάδα συνεταιριστικό παράδειγμα αποτελεί η Εφημερίδα των Συντακτών, που ξεκίνησε το 2012 και το 2015 παρουσίασε κέρδη 477.000 ευρώ. «Στον κλάδο των ελληνικών ΜΜΕ πληρούνται ορισμένες από τις βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη συνεταιριστικών εγχειρημάτων: Διπλή κρίση, δομική και οικονομική, Λουκέτα στα ΜΜΕ, άσχημες εργασιακές συνθήκες.»

Το ερώτημα παραμένει, μπορούν οι συνεταιρισμοί να αποτελέσουν μια βιώσιμη απάντηση στην κρίση των ελληνικών Μέσων; Το προβληματικό νομοθετικό πλαίσιο, το θολό τοπίο, η αδιαφάνεια, η σύγχυση με τις αμαρτωλές ΜΚΟ αλλά και το γεγονός ότι οι δημοσιογράφοι καλούνται να αντεπεξέλθουν σε πολλαπλούς κι άγνωστους ρόλους (οικονομικά και διοικητικά ζητήματα) περιορίζει τις όποιες αισιόδοξες θετικές απαντήσεις. Άλλωστε, όπως εύκολα απαντά κανείς «το συνεταιριστικό πνεύμα δεν είναι για όλους». Η δε οικονομική κρίση περιορίζει τις δυνατότητες χρηματοδότησης από τους πολίτες.

Σύμφωνα με την κα Παπαδοπούλου το σκηνικό, ίσως, αλλάξει με το νέο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας με το οποίο διαμορφώνεται ένα νέο Νομικό πλαίσιο. Προγραμματίζονται να δοθούν 175 εκ. ευρώ για την στήριξη των Συνεταιρισμών, εισάγεται ο Συνεταιρισμός ως Νομικό Πλαίσιο. Αν οι συνεταιριστικές προσπάθειες δεν επαναλάβουν λάθη του παρελθόντος, όπως δάνεια και τεράστια μισθολόγια, αν υπάρξουν ολιγομελή σχήματα και χαμηλά “Budget” , τότε ίσως σταθούν τα συνεταιριστικά σχήματα στο χώρο του Τύπου και των ΜΜΕ προσφέροντας μια Δημοσιογραφία απαλλαγμένη από εκφοβισμούς κι εξαρτήσεις. Σύμφωνα με έρευνα το 46% των πολιτών είναι διατεθειμένοι να ενισχύσουν τέτοιες προσπάθειες. «Ο αναγνώστης πληρώνει αν θεωρήσει ότι το μέσο έχει τις ίδιες αξίες με εκείνον» δηλώνει η κα Παπαδοπούλου. Η προστιθέμενη αξία κάνει τη διαφορά και η αποτυχία ή επιτυχία κρίνονται πάντα στις λεπτομέρειες.

Απάντηση